سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
اخبار پارسی بلاگ

سلام.

روزنامه همشهری یکشنبه 21 اسفند 84، گزارشی از سایت پارسی بلاگ در صفحه رسانه (10) چاپ کرده که آنرا می آوریم :

پارسی بلاگ، سرویسی دیگر

تهیه کننده : فاطمه شریفی

 

مهم نیست که اولی باشی، دومی باشی یا حتی آخری، مهم اینه که ...

 

این جمله ناتمام مدیر پارسی بلاگ است که ترجیح می دهد باقی اش را خودمان نتیجه بگیریم

سید محمد رضا فخری کارشناس کامپیوتر، حدود یک سال و نیم پیش – مرداد سال 1383 – پارسی بلاگ را راه اندازی کرد و به قول خودش کاری را که تنها برای پرکردن اوقات فراغت آغاز کرده بود حالا تقریباٌ تمام وقتش را پرمی کند.

البته معتقد است که زمانی تصمیم به این کار می گیرد که احساس می کند باید سرویسی ارائه شود که نسبت به سیستم های موجود از امکانات بیشتر و قابلیت های خاص تری برخوردار باشد.

او می گوید: آنچه اوقات فراغت بخش بزرگی از جمعیت جوان ما را پر می کند بسیار بار ارزش است، به خصوص که ما معتقدیم جوانان نیروی محرکه جامعه هستند. نیروی فعال اما در بسیاری از مواقع بالقوه، که باید به آنها امکان رشد و پیشرفت داد. باید محیطی فراهم شود تا بتوانند افکار و عقایدشان را مطرح کنند و با همدیگر و همچنین صاحبان اندیشه و فن تعامل داشته باشند، بدین ترتیب هم خود را پیدا می کنند و بر استعدادها و توانائی ها احاطه پیدا می کنند و هم دیگران می توانند از این پتانسیل نهفته به خوبی و در جهت مناسب بهره برداری کنند.

چه بهتر که این جایگاه وبلاگ باشد که با اقبال زیادی نیز به خصوص از طرف قشر جوان روبروست. اوقات فراغت بسیاری از جوانان در محیط نت می گذرد که بخش عمده آن نیز به وبلاگ خوانی و وبلاگ نویسی اختصاص دارد. با این اوصاف یکی از وظایف مهم و اصلی هر سرویسی این است که در کنار امکانات فنی به متن نیز توجه کند و این را در نظر بگیرد که هر فرم و قالبی با یک محتوای خوب کامل می شود.

ادامه می دهد: ابزار فنی با شتاب گسترش می یابد و اگر دقت کنید، در باب چگونه وبلاگ نوشتن و یا وبلاگ ساختن بسیار کارشده اما در این مورد که چه بنویسیم، خیر. این که اکثر سرویس ها به آن اهمیت نمی دهند از مهمترین اهداف، در پارسی بلاگ است.

فخری وبلاگ را نوعی غذای فکر می داند که باید به زبان و روش روز باشد نه سنتی.

او دیگر ویژگی یک سرویس برتر را بر می شمرد: اول اینکه سیستمی ارائه دهد که در مقایسه با دیگر سیستم های موجود از امکانات و قابلیت های بیشتر و جدیدتری برخوردار باشد و دوم، ایجاد یک محیط سالم و شاد و در عین حال سازنده برای کاربران و معتقد است این دو از ویژگیهای بارز پارسی بلاگ است.

 

منتخب روز

مدیر پارسی بلاگ تشویق، انتقاد و ارائه نظرات را از بهترین راهکارهایی می داند که باعث بالا بردن سطح نوشته ها و غنی سازی محتوای وبلاگ ها می شود. او خط قرمزهای موجود در پارسی بلاگ را بسیار محدود و منحصر به همان چند سطری می داند که در ابتدای فرم ثبت نام آمده و می گوید: ما سعی داریم محیطی صمیمی و دوستانه را فراهم کنیم تا کاربران و اعضاء پارسی بلاگ قادر باشند بدون دغدغه ذهنی و فکری، افکار و عقایدشان را بیان کنند.

او هم چنین در مورد وبلاگ منتخب ادامه می دهد: ما معتقد هستیم که با تشویق می توان تا حدود زیادی سطح علمی و فرهنگی  را هم در وبلاگ نویسان و هم در کل سرویس بالا برد، به همین جهت راهکارهای مختلفی را بکارمی بندیم از این جمله اینکه هر روز وبلاگی را به عنوان « وبلاگ منتخب روز» ارائه می کنیم، که هم از لحاظ محتوا ارزشی و سازنده باشد و هم از لحاظ دیداری، هنرمندانه و زیبا. علاوه بر آن در صفحه اصلی سایت، بخشی بنام نوشته های برگزیده وجود دارد که عمدتاً حاصل کار و نظر مدیران محتوائی سیستم است، دوستانی که از بین وبلاگ نویسان ما هستند و بصورت افتخاری و به شکل برنامه ریزی شده و منظم، نظارت بر کل محتوای سیستم را بر عهده دارند.

در طول این مدت هم کاملاً مشخص شده که تشویق ها باعث رقابت در بین بلاگرها و ارتقای سطح سیستم می شود.

چه امکاناتی داریم؟

فخری می گوید: یکی از امکاناتی که از همان ابتدا در پارسی بلاگ بکار گرفته شد، موتور جستجو در متن و عنوان وبلاگ ها است، امکاناتی که همین الان نیز اکثر سرویس ها فاقد آن هستند.

دیگر امکاناتی که باز آن هم از همان ابتدای کار شکل گرفت فهرست بندی بر اساس حروف الفباء، عناوین و موضوعات وبلاگ هاست که این باعث راحتی و سرعت بیشتر کاربران می شود، آنهم در محیط نت که خود مشکلاتی دارد.

از دیگر نوآوری های این سرویس، کلام بزرگان است، مهندس فخری هدفش را از این کار ، در سخنان ائمه بزرگوار بیان می کند که می فرمایند: «اگر مردم خوبی ها و نیکی های کلام، را بفهمند حتماً از ما تبعیت می کنند».

یکی دیگر از خدمات پارسی بلاگ که تازگی هم به بهره برداری رسیده، پارسی یار است (چیزی شبیه اورکات). در پارسی یار شما می توانید شبکه ای از دوستان خود را تشکیل دهید، به رد و بدل کردن پیام و بحث و مناظره بپردازید. این امکان هم وجود دارد تا از طریق پنجره پارسی یار بازدیدکنندگان از عنوان آخرین نوشته وبلاگتان و نظرات ارسالی برای آن مطلع شوند.

از دیگر امکانات پارسی یار، ایجاد گروههای دلخواه (کلوپ) و عضوگیری در آنهاست. این سیستم، این امکان را نیز فراهم می کند تا اعضاء بتوانند دوستان خود را به صورت گروهی و بوسیله یک لینک مخصوص دعوت کنند، البته این دعوت می تواند از طریق یاهو مسنجر و یا بخش نظرات وبلاگ ها باشد.

یادداشت صوتی را می توان تقریباً آخرین امکانی دانست که این روزها در پارسی بلاگ به راه افتاده است.

این قابلیت، از لحاظ محتوایی شبیه نوعی رادیوی اینترنتی شخصی است،که افراد با کمک آن، علاوه بر نوشتار می توانند از ارتباط گفتاری هم استفاده کنند. یادداشت صوتی در واقع نوعی رسانه گویاست که به قول معروف جایگاه هرچه می خواهد دل تنگت بگو (البته با رعایت قوانین سایت).

این امکان به صورت فایل صوتی به متن اضافه می شود، می توان هر آنچه در وبلاگ نوشته می شود را برای خوانندگان وبلاگ خواند، این باعث می شود حس و حال وبلاگ نویس تا حدود زیادی برای کاربران دیگر مشخص و یا حتی منتقل شود.

برای یادداشت صوتی هر کاربر 1024 کیلو بایت فضا در نظر گرفته شده است.

البته مدیر پارسی بلاگ می گوید: امکانات جالب دیگری هم در راه است که به دلایلی ترجیح می دهد مطرح نکند -البته، ما که دلیلش  را می دانیم-.

 

مدیر یا بلاگر

فخری قبل از اینکه مدیر یک سرویس شود، خود یک بلاگر بوده است.

البته الان هم یکی از وبلاگ نویسان فعال پارسی بلاگ است، این را حتی می توان با یک بار سرزدن به وبلاگ مدیر متوجه شد.

البته یکی از خصوصیات مهم آن هم این است که می توان با هر امکان جدیدی که در پارسی بلاگ راه اندازی می شود آشنا شد چون جناب مدیر برای تبلیغ هم شده اولین نفری است که از این امکانات در وبلاگش استفاده می کند و از همه مهمتر می توان با اقوام و اوضاع فامیلی او آشنا شد، چون مدیر محترم پارسی بلاگ علاقه خاصی دارد که اعضاء فامیلیشان را همراه با سال تولد، نسبت هایشان با همدیگر، نوه و نتیجه و ... از همه مهتر با میزان تحصیلاتشان معرفی کند. – بالاخره خیلی مهم که آدم بدونه در چه سرویسی می خواد وصلت کند ببخشید !! عضو شود .

وبلاگ مدیر، با اتخاذ شیوه ای متفاوت از دیگر وب مسترها، محیطی شده است که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن پیدا می شود و کاربران سیستم توانسته اند نوعی رابطه صمیمانه با آن برقرار کنند و به راحتی مشکلات و نظرات خود را در آن منعکس کنند.

 

کتاب یا وبلاگ

امسال در نمایشگاه کتاب تهران، پارسی بلاگ کتابی را با عنوان «کتاب وبلاگ» یا «کشکول پارسی» را ارائه کرد.

به گفته فخری این کتاب شامل انبوهی از مطالب جالب، متنوع و بدرد بخور است که تمام آن از وبلاگ های شخصی اعضاء این سرویس گرفته شده است.

مدیر پارسی بلاگ از انتشار این کتاب بسیار راضی است و می گوید هر جا که عرضه شده از استقبال خوبی برخوردار بوده است. او هدفش را از این کار آشنایی اقشار مختلف جامعه با این پدیده جدید می داند - به خصوص افرادی که دسترسی، به اینترنت را ندارند-.

او معتقد است وبلاگ ابزاری فرهنگی است و جایگاهی است برای ابراز عقاید و تفکرات گوناگونی که می تواند بسیار سازنده باشد.

وی ادامه می دهد، در وبلاگ بسیاری از محدودیت ها وجود ندارد مثل مجوز، زمان، مکان و ... و این از وبلاگ رسانه ای به روز می سازد که با مشارکت قشر متفکر و فرهنگی جامعه در این عرصه، می توان به تعالی رسید.

 

پارسی بلاگ، هزینه ها، درآمدها

مهندس فخری در این مورد می گوید: از قبل از راه اندازی این سرویس، من مدیرعامل یک شرکت کامپیوتری بوده ام و تمام برنامه های اولیه را خودم به همراه همکارانم نوشته ایم و این به میزان قابل توجهی هزینه ها را کاهش داد.

او ادامه می دهد ، نگهداری و گسترش و توسعه سیستم هم هزینه سنگینی را می طلبد که در مقابل تنها دلخوشی و مشوق ما این است که یک کار مثبت فرهنگی انجام می دهیم. البته به این فکر هستیم که با تبلیغات و دیگر امکانات فنی، هزینه ها را جبران کنیم که هنوز عملی نشده است. ما در پارسی بلاگ از ابتدا نه هدفمان را کسب درآمد قراردادیم و نه راهبردمان مان این بود که کاری تجاری انجام دهیم، اما با توجه به سنگینی روزافزون هزینه ها و حجم بالای محتوا که روزانه و با دقت بررسی و مدیریت می شود، کم کم مجبور می شویم به سمت درآمدزائی از راه تبلیغات روی آوریم.

 

انتقاد بزرگ

از آن جایی که یکی از شعارهای پارسی بلاگ، انتقاد سازنده است، از خودشان هم انتقاد می کنند، مدیر پارسی بلاگ بزرگترین انتقادی را که می توان از سرویس کرد را کم کاری در تبلیغات و معرفی سرویس می داند.

فخری می گوید: روی تبلیغات فعالیت خاصی انجام نداده ایم به خصوص در جاهایی که لازم بوده تبلیغ نشده است.

شاید یک دلیل این کار هم این است که دید تجاری نداشته ایم و چون منبع درآمدمان نبوده،  انگیزه لازم را برای این کار نداشته ایم که البته باید، دراین دیدگاه خود تجدید نظر کنیم.

او می گوید، وقتی چشمهای بینائی در نظام مدیریت فرهنگی نباشد که بتواند از حرکات مثبت و سازنده در وقت خود حمایت کند،  البته که فکرها ، ایده ها و انرژی ها به سمت درآمدزائی از فرهنگ و هنرمی رود که به نظر من امری مکروه است.

به حق که انتقاد بزرگی است!!!.

 

آرزوی مدیر

فخری معتقد است برای غنی سازی اوقات فراغت باید در حیطه گسترده کاری شود و گسترده ترین حیطه نیز در حال حاضر اینترنت است. او آرزو دارد روزی مسئولین در داخل شبکه راهکارهایی را برای این اوقات و جلوگیری از هدر رفتن، بیاندیشند، نه خارج از آن و پشت میزکامپیوترشان.

 

سخن آخر

پارسی بلاگ با اینکه اولین سرویس نبوده است اما همیشه سعی کرده خود را با سرعت فناوری عصر مدرن – اینترنت- همگام کند و دائم کاربران خود را با امکانات جدیدی آشنا کند، امکاناتی که بسیاری از آنها در بین سرویس های فارسی منحصر بوده است و از همه مهمتر اینکه پارسی بلاگ همانقدر که به فرم و قالب توجه کرده است کار محتوایی نیز انجام داده و از آن غافل نشده است.

پس مهم نیست که اولی باشی، دومی باشی و یا حتی آخری، مهم اینه که سعی کنی بهترین باشی.

 


سلام

با خبر شدیم که دو تا اعتراضیه در یکی از سایتهای مخصوص این کار درج شده : یکی به طرفداری از روزنامه های دانمارکی چاپ کننده کاریکاتورها و یکی هم برای مخالفت و اعتراض به آنها. متاسفانه (به علت کم کاری ماها) آمار موافقان تا دیروز صبح حدود 9000 تا از مخالفان بیشتر بود و این مطلب دستاویزی شده بود برای شبکه های تلویزیونی اروپائی که روی اون مانور بدهند که مسئله آنقدرها هم مهم نیست. تا امشب که من دارم این مطلب رو می نویسم اختلافمون به حدود 4000 تا رسیده است. از همه دوستان تقاضا می کنم به سریعاً به امضاکنندگان طومار بپیوندید.


اخبار پارسی بلاگ یکشنبه 84/11/16 نظر

  بنام خدا

سلام
از  کاربران عزیز پارسی بلاگ دعوت می کنم در نخستین جشنواره کاغذهای شیشه ای که در موضوع وبلاگها و وب سایتهای انقلاب اسلامی برگزار شده است، شرکت فرمائید. برای آگاهی بیشتر و ثبت نام الکترونیکی به سایت جشنواره مراجعه کنید. ضمناً پس از ثبت نام و گرفتن کد وبلاگ، شما و دوستانتان می توانید با دادن آن کد از طریق SMS به وبلاگ ثبت نام شده رای بدهید.


اخبار پارسی بلاگ سه شنبه 84/11/11 نظر

سلام.

خبر اول اینکه یک نرم افزار جدید برای کاربران پارسی بلاگ در راه است. جزئیات بیشتر به خواست خدا پس از رونمائی نرم افزار.

خبر دوم اینکه تابحال سیستم آرشیوها به گونه ای بود که پس از تعریف آرشیو، باز هم نوشته های آرشیو شده در فهرست یادداشتها در بخش مدیریت یادداشتها و پیامها می آمد. تغییراتی دادیم تا نوشته هائی که آرشیو می شوند، دیگر در فهرست یاد شده نیایند.

اگر دوستان خواستند در نوشته هائی که آرشیو کرده اند، تغییراتی بدهند بایستی آرشیو مورد نظر را حذف نمایند. حذف آرشیو موجب حذف نوشته های آن نمی شود، بلکه صرفاً از لیست آرشیوها حذف می شود و به لیست نوشته ها در بخش مدیریت یادداشتها و پیامها بر می گردد.

 


به نام خدا 

پس از آنکه پارسی بلاگ اعلام کرد که سرویس رادیوی اینترنتی (پادکست) یا نوشتار صوتی را  راه اندازی کرده، و البته در رسانه ها هم انعکاس داشت،  برای برخی دست اندرکاران، شبهه ای ایجاد کرد که مفاد قانون اساسی مبنی بر انحصار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی خدشه دار شده و بنابراین یک خلاف قانون مسلم انجام شده است و به دنبال آن خبرهائی مبنی بر پیگیری قضائی مسئله به گوش ما رسید.

پارسی بلاگ با آنکه اعتقاد دارد سرویس نوشتار صوتی به هیچ وجه  برودکست رادیوئی تصریح شده در قانون نیست و پخش فایلهای صوتی mp3  امری رایج در شبکه اینترنت و بسیاری از سایتهای ایرانی است که هیچ تعارضی هم با قانون انحصار خدمات رادیوئی ندارد، ضمن ارج نهادن به دغدغه دست اندرکاران مربوطه برای پیگیری و احساس مسئولیت در قبال قانون،  برای آنکه فضای مناسبی برای بحث و گفتگو و روشن شدن واقعیت ایجاد شود فعلاً برقراری این سرویس را به حالت تعلیق در آورده است.

امیدواریم پس از آنکه در یک فضای مناسب برای تفاهم و همفکری طرفین موضوع روشن شد در آینده نزدیک این سرویس مجدداً ارائه گردد.


با سلام

دامنه های جدیدی برای پارسی بلاگ و پارسی یار خریداری شد.

1-ParsiBlog.net

2- ParsiBlog.org

3- ParsiBlog.ir

4- ParsiYar.ir

شما می توانید با هر یک از نامهای بالا به وبلاگ خود دسترسی پیدا کنید.

 


اسلایدر